logo sns kleinere witrand.jpg

Ik werk met cliënten om zowel hun persoonlijke, relationele als professionele leven te verbeteren. Dat kan door middel van Coaching, Counselling, Mindfulness, Voice Dialogue, of een mix van deze methodes. Of misschien heb je gewoon behoefte om eens vrijuit te praten.

Coaching voor wie?
Je bent gemotiveerd om jezelf beter te leren kennen, te ontwikkelen en doelen te behalen.

 

Voorbeelden van onderwerpen:

- persoonlijke groei, zelfontwikkeling, persoonlijke effectiviteit, zelfinzicht vergroten, prestatieverbetering, bewustwording, zelfsturing, zelfvertrouwen, inspiratie, keuzes maken, relatie verbeteren

- loopbaan begeleiding, leiding geven, (preventief) ziekteverzuim, ontslag, andere baan, psychisch verzuim, arbeidsongeschiktheid, werkhervatting, doorzetten, studieproblemen, communicatie verbeteren

- stress, overspannen, overbelasting, onder druk staan, niet weten wat je wil, iets missen, leven vanuit je kern, intuïtie, gelukkiger worden, balans werk en privé, re-integratie. omgaan met kritiek, nee zeggen

- faalangst, assertiviteit, feedback geven, gedrag veranderen, communicatie, grenzen aangeven, overtuigingen, loslaten, perfectionisme, (sociale) vaardigheden, irritaties, levensloopvragen, levensdoel vinden, zingeving, bezieling, verandering, opvoeding

Counselling voor wie?
Psychisch ben je over het algemeen gezond, maar je komt er tijdelijk zelf niet uit. De stap naar een psycholoog of psychiater vind je wellicht te groot. Counseling wordt ook wel gesprekstherapie genoemd.

 

Voorbeelden van onderwerpen:

- laag zelfbeeld, onzeker, zelfacceptatie, schaamte, kwetsbaar, jezelf kwijt, eenzaam, angst, het niet meer zien zitten, niet lekker in je vel, lusteloos, overspannen, burnout, faalangst

- relatieproblemen, zwaarmoedig, piekeren, down, scheiding, conflicten, verlatingsangst, bindingsangst, contactproblemen, liefde, intimiteitsproblemen, in de put, depressief, nerveus, prikkelbaar, emotioneel, uit balans, ontevreden, ongelukkig

- slachtoffer, ongeluk, trauma, rouw, ziekte, miskraam, abortus, pesten, seksuele problemen, long covid / corona

- midlifecrisis, overgang, spirituele vragen, ouder worden, vage lichamelijke klachten, weinig levenslust, het niet aan kunnen, zingeving

Mindfulness voor wie? 
Mindfulness is nuttig voor iedereen die zijn of haar kwaliteit van leven wil verbeteren. Het ontspant en bevordert contact met emoties, intuïtie en het lichaam. Het verdiept je zelfkennis,  zelfvertrouwen en hoe je keuzes maakt. Aandachtig leven helpt om automatische patronen, zoals negatief denken, piekeren, somberheid, wegdromen en overmatige angst los te laten en verbetert de concentratie. In een training leer je meditaties (liggend, zittend, bewegend, staand) en verschillende (aandachts) oefeningen, op een gestructureerde manier. De training is geschikt voor mensen met en zonder ervaring met mediteren.

Voice Dialogue voor wie?

Iedereen die zichzelf en zijn of haar automatische patronen beter wil leren kennen heeft baat bij Voice Dialogue (ook wel delenwerk genoemd). Het helpt om een andere balans te creëren en om diep ingesleten denk- of gedragspatronen te veranderen, op een overzichtelijke manier. Voice Dialogue draagt bij tot bewuster sturing geven aan jezelf; tot meer je authentieke zelf zijn.

Hooggevoeligheid (HSP) voor wie?

Een hoogsensitief persoon (ook wel hypersensitief genoemd) is iemand die, in vergelijking met de meeste mensen, bovengemiddeld gevoelig is. HSP's zijn ontvankelijker voor de - meer subtiele - indrukken, signalen en prikkels van de wereld en gaan daar anders mee om. Hierdoor raakt het zenuwstelsel van een HSP eerder overprikkeld. Deze eigenschap kan bijvoorbeeld een grote invloed hebben op het zelfbeeld, zelfvertrouwen, sociale en professionele contacten, prestaties, het ervaren van stress en het maken van keuzes.

HSP's hebben vaak het gevoel 'anders' te zijn. Velen ervaren dit als een gebrek en proberen dan om 'gewoon' te zijn, bijvoorbeeld door extra hard te werken of door te voldoen aan verwachtingen van anderen.

Als een HSP zich echter goed bewust is van deze bijzondere eigenschap, dan kan deze als een positieve kracht ingezet worden. Zo zijn HSP's vaak diepe denkers, intuïtief, creatief, zorgzaam, empathisch, fantasierijk en betrouwbaar.

Bij het leren omgaan met hooggevoeligheid is het belangrijk om goed zicht te krijgen op wat voor jou de positieve kanten en valkuilen zijn. Hoe ga je het beste om met jouw energie? Hoe kun je jezelf prettig afsluiten en openen? Hoe ga je om met grenzen en blijf je bij wat jij echt vindt, voelt en wilt? Hoe ga je om met spanning en stress en hoe kun je ontspannen? Hoe hou je contact met je intuïtie? Hoe ga je om met je emoties?

 

Als HSP ken ik uit eigen ervaring de voor- en nadelen en heb ik geleerd om hier gebalanceerd mee om te gaan.

Hieronder een clip met uitleg van de bijzondere werking van het hoogsensitieve brein door Esther Bergsma:

 

Stress management en preventie voor wie?

Veel mensen hebben tegenwoordig  last van spanning of stress, vanwege werk, relaties, studie, ziekte, rouw, verlies, maatschappelijke ontwikkelingen, social media, enzovoort. Er wordt op verschillende vlakken veel  verwacht en geëist. Mede door technologische ontwikkelingen versnelt onze samenleving als het ware. Hoe hou je jezelf staande en voorkom je dat je gestrest of overspannen bent, of uitgeput raakt? Ik help je om bewust anders met stress om te gaan en te verminderen.  Om los te laten, te verwerken, patronen te veranderen en vanuit balans keuzes te maken.

Zelfvertrouwen vergroten voor wie?

Voel je je onzeker of niet goed genoeg? Schaam je jezelf regelmatig of heb je last van zelfkritiek? Ons zelfvertrouwen heeft veel te maken met hoe we naar onszelf kijken; het zelfbeeld dat we hebben en de waardering daarvoor. En dat beeld (wat maar een idee is) beïnvloedt hoe we ons voelen en gedragen. Ik help je om positiever naar jezelf en je kwaliteiten te kijken; om meer van jezelf te houden. Hierdoor ga je meer op jezelf vertrouwen, zodat je krachtiger vanuit je authentieke zelf kunt leven.